Etykiety

Od dawna zauwa¿y³em modê, w³a¶ciwie ju¿ zwyczaj, naklejania czego¶ na samochód. S± to pacynki ulubionych klubów, naklejki samoprzylepne z wieloma zmy¶lnymi obrazkami i tre¶ci±, czasem nawet szaliki. Ludzie lubi± chyba afiszowaæ siê na zewn±trz z tym, gdzie byli, co lubi± i co jest ich zdaniem fajne. Taki przekaz nios± naklejki na auto. Po pierwsze - naklejki klubowe. S± to bardzo czêsto spotykane herby klubu, ramki do tablicy rejestracyjnej z nazw± klubu, znaczki "PL" z emblematem klubowym. S±dzê, ¿e jest to do¶æ spory biznes. Skoro mamy coraz wiêcej samochodów, a wiele osób nakleja sobie z ty³u nieraz kilka ró¿nych naklejek, co¶ musi w tym byæ. Uwa¿am, ¿e naklejki samoprzylepne zawojaowa³y ¶wiat ju¿ dawno. Najpierw by³o ich du¿o w pokojach dzieci, na lodówkach, na drzwiach. Pamiêtam etykiety z gum do ¿ucia. Przedstawia³y znanych dzieciom bohaterów kreskówek - ¯ó³wie Ninja, Spidermana, Supermana, Batmana, Chipa i Dale\'a. Kto nakleja³ sobie ró¿ne rzeczy w pokoju, dzi¶ lubi ponaklejaæ co¶ na swój samochód. Obrócz klubowych, przewa¿aj± równie¿ turystyczne naklejki na auto. Znajdziemy na nich informacjê, gdzie kto¶ by³, lub sk±d pochodzi. Tak oto mo¿na siê pochwaliæ obecno¶ci± na Wyspach Kanaryjskich, w Katalonii, w Finlandii, Szwecji, bywaj± tak¿e naklejki z Brazylii i z bardziej oddalonych czê¶ci ¶wiata. Oprócz tego, wiele osób u¿ywa naklejki samoprzylepne do identyfikacji w grupie. Niektórzy ludzie - uprawiaj±cy sporty ekstremalne naklejaj± na samochody ró¿ne emblematy - p³etwonurka, motocyklisty lub je¼d¼ca. S± one najczê¶ciej czarne i nie nios± nic poza informacj± o przynale¿no¶ci do jakiej¶ dyscypliny sportu. Trochê rzadziej, choæ nadal mo¿na to zauwa¿yæ, pojawiaj± siê etykiety samoprzylepne ze znanymi zespo³ami muzycznymi. Widz±c taki znaczek wiemy, ¿e mamy do czynienia z fanem danego gatunku muzyki, lub konkretnego zespo³u. Tego rodzaju naklejki mo¿emy spotkaæ tak¿e u motocyklistów, rowerzystów. Istnieje tak¿e inny powód oklejania samochodów. Reklama tak¿e wykorzystuje naklejki samoprzylepne jako no¶nik. Najlepiej mo¿na to zauwa¿yæ w przypadku taksówek. Kierowcy popularnych "gablot" reklamuj± wiele produktów - na przyk³ad oleje silnikowe, a tak¿e us³ug - jak choæby w³asne radio - taxi.